Online

Mit kérnének a gyerekek a tanáraiktól az online tanuláshoz?

Ha a járványhelyzet miatt újra csak online lehet tanítani, érdemes a diákok véleményére és tapasztalataira támaszkodni – az együttgondolkodás megkönnyíti mindkét fél helyzetét.

Egy kutatás során megkérdezték a diákokat, mire lenne szükségük ahhoz, hogy az online oktatást eredményesnek és hatásosnak érezhessék – hiszen ha nem látják értelmét, ha a sok, azzal kapcsolatos nehézség viszi el az idejüket és a figyelmüket, érthető módon hamar elfogy az érdeklődésük és a motivációjuk.

Mivel segíthetjük a gyerekek otthoni tanulását?

Az online oktatás nemcsak a tanárok, de a gyerekek elé is számos kihívást állított. A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány és a Telekom közös kutatásában megkérdeztük, mit gondolnak a diákok a digitális tanításról és arról, hogy min lenne szükséges azzal kapcsolatban javítani, fejleszteni vagy változtatni. Mivel ők tudják a legjobban a választ ezekre a kérdésekre, egy esetleges újabb, digitális oktatási elemeket is tartalmazó tanrendben érdemes lehet ezekre (is) támaszkodni.

Amit a gyerekek kérnének

A gyerekek tapasztalata és véleménye segíthet a pedagógusoknak is, hogy az idei tanévben már rutinosabban használják a különböző platformokat; könnyebben felmérjék, hogy pontosan milyen feladatokra és mennyi időre van szükség az adott tananyag megtanításához; illetve gyakorlottabban kezeljék majd a felmerülő problémákat. De szülőként is sikeresebben segíthetjük a gyerekeinket, ha tudjuk, mik okozzák számukra a legnagyobb nehézséget.

Kommunikáció és tervezés

A legtöbb, gyerekek által jelzett, problémásnak vagy kérdésesnek ítélt terület már egy-egy közös gondolkodással, egyeztetéssel is javítható lenne. Gondoltad volna például, hogy a digitális oktatás során a gyerekek közül nagyon sok nem érezte magát biztonságban a neten, miközben azt élte meg, sokkal több időt kell a gép előtt töltenie, mint szeretne? 

Illetve közülük nagyon sokan élték meg azt, amitől a felnőttek többsége is csak feszültséggel és frusztrációval tud válaszolni: a feladatok nemcsak „munka-”, azaz iskolaidőben, hanem éjjel és hétvégén is megtalálták őket, hiszen sok iskola számára a tanulás elsődleges felülete a Facebook vagy egy Messenger-csoport volt.

Ha érdekelnek a gyerekek válaszai, és szeretnél segíteni nekik, hogy a következő alkalommal könnyebben, az ő valós érdekeiket szolgálva lehessen megtervezni a részben vagy teljesen online oktatásukat, a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány adományboltjából akár ingyen is letölthető segédanyagból megtudhatod – az ezeken alapuló, konkrét tippeket pedig egy letölthető plakát formájában is előkészítettük.

Kiemelt kép innen.