„Felvilágosítás”

Mit jelent számodra szülőként a szexuális nevelés?

A szexuális nevelés mikéntjét a többségünknek, jó minták hiányában, magának kell kitalálnia: tudd meg, szülőként mit tehetsz a cél érdekében.

Az egészséges szexualitásra nevelés semmilyen módon nem választható külön a gyereknevelés egyéb kérdéseitől. Ha az a cél, hogy a gyerek elfogadja, szeresse és tisztelje a saját testét, természetesnek tekintse, hogy a teste magának és másoknak is örömet szerezhet, de tudja azt is, hogy a testéről csak ő maga dönthet, és felelős azért, amit a saját és mások testével tesz, akkor az ideális az lenne, ha a gyerek születésétől kezdve ilyen mintát láthatna maga körül.

A gyereknevelés ösztönössége

A családok viszont általában nem úgy alakulnak, hogy a gyerek születése előtt már tudják, hogy hogyan is képzelik el a nevelését. Többnyire menet közben derül ki, hogy mi működik, mi nem, és hogy még mire kell vagy kellett volna gondolni. A legjobban megtervezett nevelés mellett is természetes, hogy ugyanarra a nevelési módszerre családon belül is másképp reagálnak a különböző gyerekek. Vagyis a gyereknevelés általában, és benne a szexuális nevelés is, folyamatos igazítások, rugalmas alkalmazkodások sora, hol a szülő, hol a gyerek, hol a külvilág igényei szerint, vagy váratlan események nyomán.

A minták, amiket követünk, vagy amikkel szembemegyünk

A szülők maguk is valamilyen minták alapján nőttek fel. Ezeket a mintákat lehet követni, vagy lehet átértékelni és saját mintákat kialakítani.

Fontos tudni, hogy a gyerek érzi és megszenvedi (nem csak a szexuális nevelés vonatkozásában), ha a szülői „belső”, a ténylegesen ható minta és az, amit a gyereknek próbál mutatni vagy mondani, nem azonos. Ezért jó, ha a gyerek (minden más nevelési elvtől nem különválasztható) szexuális neveléséről történő döntés előtt a szülők tudatosítják a saját szexualitáshoz való viszonyukat, hogy azzal elégedettek-e, és ezt a mintát akarják mutatni a gyereküknek, vagy esetleg maguk is másfajta mintára vágynak. Ahhoz, hogy a gyerek és a szülők között természetes legyen a testről és a szexualitásról szóló beszélgetés, a következőket érdemes átgondolni a szülőknek.

A gyereknevelés tudatossága/tudatosítása

Ezeknek a kérdéseknek az átgondolásához és a szülők által kiválasztott célok eléréséhez segítséget nyújthatnak a megjelölt linkek és az alábbi források. Fontos, hogy a szülő soha ne fogadjon el kész, azonnal bevethető módszerként semmit, hanem szűrjön át minden új ismeretet a saját személyes tudásán és érzésein: egyetértek-e én ezzel, ezt szeretném-e elérni, illik-e ez a módszer, cél az én elveimhez, meg tudom-e ezt valósítani azzal a habitussal, azokkal a körülményekkel, amelyekkel élek, biztos-e, hogy az én gyerekemnek pont ez fog jót tenni.

Legfőképpen pedig használja a józan eszét, és miközben jó, ha nyitott új megoldásokra, bízzon abban, hogy a saját helyzetére ő maga tud a legjobban rálátni. Bármikor, ha gyerekkel kapcsolatos kérdésről van szó, iránytűként lehet használni azt, amit a gyerek maga el tud mondani. Ezért is fontos, hogy a szülő alkalmat adjon a gyereknek arra, hogy szabadon kérdezzen, mondja el kívánságait, és nyilvánítson véleményt.

Ajánlott könyvek a témához:

  • Bruno Bettelheim: Az elég jó szülő (Gondolat, 1994)
  • Po Bronson és Ashley Merryman: Amit rosszul tudtunk a gyerekekről (Kulcslyuk, 2014)
  • Thomas Gordon: PET, A szülői eredményesség tanulása (Gondolat, 1991)
  • Vekerdy Tamás: Kamaszkor körül (Holnap, 1999) Előadásként is: Kamaszkor körül 1‒6.
  • Vekerdy Tamás: Kérdezz! Felelek… (Park, 1999)

A Yelon szerkesztősége

Kiemelt kép innen