Online

Online biztonság a gyerekek távoktatásában

Mire figyeljen az iskola a virtuális osztálytermekben?

A mostani helyzetben (is) alapvető a gyerekek online biztonságának megteremtése, a szülőknek ebben alapvető felelőssége van. De azért az is fontos, hogy az iskola is szem előtt tartson néhány szempontot.

Hány éves kortól használhatják a gyerekek a különböző felületeket?

Egyes alkalmazások és programok használata életkorhoz kötött:

  • Messengert (Facebookot) nem használhat 13 éven aluli,
  • a Viber chatre nem regisztrálhat 13 éven aluli,
  • Gmail fiókot nem hozhat egyedül létre 16 éven aluli,
  • WhatsApp-ot nem használhat 16 éven aluli gyerek.

Ez azt jelenti, hogy az iskolának figyelembe kell vennie, hogy az alkalmazások nagy része általános iskolában a legtöbb osztályban jogszerűen nem használható a gyerekek számára. A regisztrációhoz a szülő segítsége kell, vagy a gyerek hazudni kényszerül a születési életkora megadásánál (ez nyilván nem igazán jó megoldás, főleg, ha az iskola kéri erre).

Minél kisebb a digitális lábnyom, annál jobb

12 éven aluli gyerekek esetében különösen fontos, hogy figyeljen az iskola arra, hogy a gyerekek a különböző felületekre való regisztráció során és azok aktív használatával mekkora digitális lábnyomot hagynak maguk után.

Ezért ajánlott, hogy az iskolák az ilyen életkorú gyerekekkel a szülők segítségével kommunikáljanak, vagy olyan csatornát válasszanak, amely biztonsággal használható a gyereknek.

Ha nincs más lehetőség, és Gmail fiókot kell használni, akkor a 16 éven aluli gyerekeknél a Gmail Family Link lehet megoldás.

Milyen a kommunikáció az online térben tanár és diák között?

Gyermekvédelmi szempontból fontos, hogy a tanár és a diákok transzparens, átlátható módon kommunikáljanak egymással. A tanár ne a magán e-mail címét használja, hanem az iskolait. Az online kommunikáció se csússzon át a tanítási időn túlra – a keretek tartása a digitális térben is nagyon fontos.

Bántalmazás, visszaélés az online térben is előfordulhat. Mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy ennek kockázatát minimalizálni lehessen.

Egy vagy több alkalmazást használjunk?

Lehetőség szerint egy digitális megoldást válasszon az iskola, és amellett kötelezze el magát, azt használja. Nagyon fontos elv a tanári szabadság, és persze ez érvényes arra is, hogy milyen felületeket szeretnek használni az iskolák. A szülőknek és a gyerekeknek is lehet sokféle preferenciája, de hosszú távon igen komoly nehézségekhez vezet, ha sok felület és/vagy alkalmazás nyílik meg a gyerekek előtt, ráadásul a digitális biztonságuk szempontjából is fokozott kockázatot jelent, ha váltogatni kell a különböző alkalmazások között.

Ha ezek alapján problémát láttok a sulitokban, akkor jelezzétek az intézményvezetőnek, fenntartónak, vagy írjatok a Hintalovon Gyermekjogi Alapítványnak – a gyerekek biztonsága minden körülmények között elsődleges fontosságú.

Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány

Kiemelt kép innen