Fiú

5 dolog, ami egy jó kapcsolathoz szükséges

Tudd meg, mik egy jól működő, boldog és kiegyensúlyozott párkapcsolat alapfeltételei.

Bár különbözünk, és a kapcsolataink is másképpen működnek, de vannak alapigazságok, amelyek segíthetnek az örömteli, komoly kapcsolat kialakításában.

Egészséges és az egészségtelen kapcsolatok

Az a célunk, hogy segítsünk megérteni az egészséges és az egészségtelen kapcsolat közötti különbséget. Az egészséges kapcsolatok jó érzéssel töltenek el, és ösztönzőleg hatnak rád, míg az egészségtelenek gyakran kellemetlen érzést okoznak, és boldogtalanná tesznek. Szeretnénk megmutatni, hogy miről is szólnak az egészséges kapcsolatok.

Mindenki megérdemli, hogy szeretetteljes kapcsolatban éljen, ez pedig a megfelelő emberrel teljes mértékben kialakítható. Íme az 5 alapvető feltétele.

1. Kommunikáció

Bizonyára hallottad már azt az általános közhelyet, miszerint „a kulcs a kommunikáció”. Nos, ez nem véletlenül vált közhellyé. Ugyanis a jó kommunikáció az egészséges párkapcsolat egyik legfontosabb alappillére. Már a kapcsolat elején fontos megbeszélni, mik a vágyaitok és az elvárásaitok. Ez őszinteséget kíván, és néha kellemetlen beszélgetésekkel is járhat, de ha egészséges kapcsolatban élsz, akkor a partnered nyitott lesz, és meghallgat (ez rád is vonatkozik). Hosszú ideig tarthat, amíg egy hullámhosszra kerültök, és a partnereddel való nyílt beszélgetés a téged bántó dolgokról, a nézeteltérések kompromisszummal történő rendezése, valamint az egymásnak való kedveskedés is mind ugyanolyan fontosak.

Megtalálni az egyensúlyt

A megfelelő kommunikáció során az a jó, ha mindkettőtök elégedett a beszélgetések gyakoriságával: ha a partnered azt várja el tőled, hogy mindig rögtön válaszolj, és egész nap üzengess neki, de neked ez nem tetszik, az nem ideális. Viszont ha a partnered állandóan figyelmen kívül hagyja az üzeneteidet, és neked ez rosszulesik, az sem jó. A kommunikáció terén nagyon fontos, hogy megtaláljátok az egyensúlyt, amely mindkettőtök számára megfelelő. 

2. Tisztelet

Ahhoz, hogy a kapcsolatotok a kölcsönös tiszteleten alapuljon, kulcsfontosságú meghallgatni a partneredet (de tényleg meghallgatni, nem csak arra várni, hogy végre te beszélhess), és megpróbálni megérteni az ő nézőpontját. Még ha a véleményetek nem is egyezik bizonyos dolgokban, akkor is fontos, hogy tiszteletben tartsd a választását és a véleményét. Ne próbáld meggyőzni arról, hogy olyan dolgokkal kapcsolatban gondolja meg magát, amelyek a számára fontosak – mint például egy fél évre külföldre menni tanulni, vagy hogy melyik városban szeretne egyetemre járni. Egy egészséges kapcsolatban mindkét fél kölcsönösen tiszteli a másikat. Csak azért, mert nem mindig értetek egyet, az nem azt jelenti, hogy az egyik félnek meg kell változtatnia a véleményét annak érdekében, hogy a kapcsolat működjön.

Kölcsönösség

A másik kulcsfontosságú dolog, hogy egy kapcsolat kölcsönös tiszteleten alapuljon: fontos, hogy figyelembe vedd a partnered privát szféráját. Nem kell tudnod mindenről, amit tesz, és mindenkiről, akivel kapcsolatba kerül. Ez azt is jelenti, hogy szem előtt tartod a partnered érzéseit, és nem teszel olyat, amellyel tényleg megbánthatod őt. Például nem osztod meg mással azokat a dolgokat, amelyek csak rátok tartoznak. Egy egészséges kapcsolat nem azt jelenti, hogy tudjátok egymás jelszavát, és rózsaszín szívecskéket tesztek egymás neve mellé a Snapchaten. Természetes, ha különféle dolgokat megosztotok egymással vagy másokkal, de az is fontos, hogy mindenki maga dönthesse el, hogy mit és milyen részletesen.

3. Határok

Mindenkinek megvannak a saját határai arra vonatkozóan, hogy mitől érzi magát kellemesen, kényelmesen, biztonságban stb. Egy egészséges kapcsolatban 100%-os magabiztossággal beszélhetsz ezekről, tudván, hogy a partnered tiszteletben fogja tartani (ennek persze kölcsönösnek kell lennie). Ha egy héten csak háromszor szeretnél vele találkozni, rendben van, ha szeretnél várni, mielőtt intimebb kapcsolatot alakítanátok ki, teljesen oké, ha továbbra is szeretnél összejárni a haverokkal hétfő esténként, hát csináld. Ne felejtsd el, hogy egyetlen kapcsolatban sem szabad, hogy a személyes határaid kijelölese miatt aggódj vagy félj. Ha úgy érzed, hogy a partnered vagy a barátod határokat szab azért, hogy téged irányítson, például azt mondja neked, hogy ne találkozz a barátaiddal, vagy azt kéri, mondd el neki a jelszavaidat, akkor itt az idő, hogy átgondold a kapcsolatotokat.

4. Bizalom

Ez nagyon fontos. Minden egészséges kapcsolatban fontos a partnerek közötti kölcsönös bizalom és őszinteség. Függetlenül attól, hogy az egyik fél a múltban miket tapasztalt – például megcsalás vagy a szülők válása –, egy egészséges kapcsolatban a partnereknek teljesen meg kell bízniuk egymásban. A bizalom kiépítése időbe telik (általában nem megy egy csapásra), és ha a partnered bizalmát teljes mértékben elnyerted, tartsd tiszteletben, és ne élj vissza vele. Nem helyes megcsalni vagy féltékennyé tenni.

Magától épül?

A bizalom a kapcsolat alapja, így ha ez nincs meg köztetek – azért, mert egyikőtök átélte már, hogy korábban megcsalták, és ezt nem tudta feldolgozni, és ezt a tapasztalatot viszi át a saját kapcsolatába is –, akkor érdemes vele erről beszélni. Ha ez nem megy, akár el is köszönhettek egymástól. Mert ha nem bízol benne, nem is kell vele lenned. Soha ne hagyd, hogy a társad a bizalmatlanságát vagy a múltbéli tapasztalatait felhasználva irányítson, hogy kérdőre vonjon, vagy más módon azt az érzést keltse benned, hogy csak külön erőfeszítések árán nyerheted el a bizalmát. Kitartó szeretettel, támogatással, tisztelettel és kommunikációval a bizalom magától fog kiépülni a kapcsolatotokban.

5. Támogatás

Az egyik legjobb dolog egy egészséges párkapcsolatban az, hogy olyan támogató partner van melletted, akire támaszkodhatsz: aki kiáll érted, amikor valaki rosszat mond rólad, akire mindig számíthatsz – segítitek és egyenlő félként kezelitek egymást. Nem jó, ha a partnered taktikázik, manipulál, irányít. Az a szerencsés, ha úgy véd meg, hogy közben nem birtokol túlságosan. Arra ösztönöz, hogy tölts időt a barátaiddal és a családoddal is, küzdj a kitűzött személyes céljaidért, és hogy legyen életed a kapcsolatotokon kívül is. Egy támogató társ mindig a legjobbat akarja neked, és nem tart vissza abban, hogy elérd az álmaidat. Egy egészséges kapcsolatban önmagad lehetsz, és nem érzed úgy, hogy meg kell változtatnod magadat, vagy nem kell hatalmas áldozatokat hoznod ahhoz, hogy a kapcsolat működni tudjon.

Mi az, ami nem egészséges?

Az egészségtelen kapcsolatok alapvetően a hatalmon és az irányításon, nem pedig a szereteten és a tiszteleten alapulnak. Ha úgy érzed, hogy a partnered taktikázik veled csak azért, hogy téged irányítson, azt veheted figyelmeztető jelnek, és inkább beszélj valakivel, aki segíthet, ugyanis nem attól válik erőszakossá a kapcsolatotok, hogy a partnered fizikailag bántalmaz. Ha a kapcsolat alapvetően jól működik, viszont néha rosszul érzed magad benne, az nem oké. Mindenki megérdemli, hogy egészséges kapcsolatban éljen, és az erőszak semmivel sem magyarázható. Még mentális betegség, megcsalás vagy az éppen aktuális kapcsolatban (vagy az azon kívül fennálló más nehézségek esetén) sem megengedhető az erőszakos viselkedés. Azt is nagyon fontos tudni, hogy nem lehet megváltoztatni a partnerünket: ha bántalmazó kapcsolatban élsz, kérj segítséget – ne várj arra, hogy ő változzon meg.

A #thatslove hashtag jelentése: ‘ez szeretet’.

Készült a One Love cikke alapján. A One Love Foundation egy nonprofit szervezet, amely arról tájékoztatja a fiatalokat, hogy hogyan vegyék észre az egészségtelen (bántalmazó) kapcsolatra utaló jeleket, valamint hogy hogyan lehet egészséges párkapcsolatot kialakítani.

Kiemelt kép innen