Lehet, hogy te magad vagy valamelyik közeli ismerősöd, barátod rajong valakiért vagy valamiért, zenei stílusért, egy filmért, ruháért és kiegészítőkért – vagy valós személyekért: színészekért, modellekért, sportolókért vagy sztárokért. Láthattad vagy érezhetted már, hogy rajongani néha nehéz – főleg, ha a rajongás tárgya elérhetetlen. A rajongott személynek pedig általában az (is) a munkája, hogy a rajongás állandó tárgya legyen – ennek viszont része az elérhetetlenség is.
Sztárnak lenni összetett feladat
Bár nagyon más egy telefonmárkáért vagy egy sorozatszínészért rajongani, vannak köztük hasonlóságok. Ha a barátainkkal ugyanarról a színészről gondoljuk, hogy ő a legeslegjobb, akkor nemcsak hogy mindig lesz közös témánk, és lesz kivel megosztanunk, ami foglalkoztat minket, de kicsit megélhetjük azt is, hogy tartozunk valahová. Ezzel az összetartozással és a rajongásunk választott tárgyával kicsit mindig magunkat is meghatározzuk, ráadásul gyakran példaként is szolgálhat a választott sztár, ha épp elakadnánk vagy elbizonytalanodnánk, kik is vagyunk, és hová tartunk.
Ezt viszont tudják a „sztárgyárok” is, amelyeknek a szeme előtt gyakran egyetlen cél lebeg: hogy a rajongókból vásárlókat csináljanak.
Mi minden lehet egy celeb munkája?
Így mondják meg az aktuális celebek, hogy aki olyan szeretne lenni, mint ők, az mit egyen, mit igyon, vagy mit viseljen. Emögött pedig komoly iparág és szakma áll, minden egyes lépése mögött rengeteg tudással, kísérlettel és tapasztalattal – ezeknek a felhasználásában a legtöbb sztárt médiamunkások teljes csapata segíti.
Ezek a mérések, kutatások és tervek viszont nemcsak azt határozzák meg, hogy egy Insta-profilon milyen szűrőkkel ellátott képeket és milyen kompozíciókat tehetnek fel, vagy hogy a YouTube-csatornára hány perces videók kerülnek ki, és milyen gyakran, hanem azt is, hogy hogyan kommunikál a rajongóival az adott sztár.
Egy híresség arca = a márka arculata?
Egy celeb általában csak a marketingesei, a tanácsadói által jóváhagyott arcát mutathatja a követőinek, még a „spontán” interjúk és közönségtalálkozók során is minden fontos részlet (mit visel, mit fogyaszt, mit mond, stb.) előre megtervezett.
Sosem fogjuk megtudni, hogyan viselkedik például egy különösen hosszú nap után, hogyan nevet magán vagy szentségel, ha megbotlik valamiben, türelmes-e, ha valahol sokat kell várni – vagyis hogy milyen „igazából”.
Ki beszél, amikor egy sztár nyilatkozik?
És ugyanez a gépezet nemcsak arra ügyel, hogy hogyan reagál a rajongói megkereséseire személyesen, hanem az is a feladata, hogy Messengeren, Instán, Twitteren és a YouTube-kommentekben is ugyanazt a képet erősítse a sztárról, amelynek a kialakításán és megőrzésén folyamatosan dolgozik.
A sokak által rajongott sztárok számára nagyon komoly előírásokban, szerződésekben és előre megírt mintaszövegekben rögzítik: mit és hogyan írhat le például egy rajongói ajándék megköszönésekor vagy egy gratuláció fogadásakor. Többnyire egy teljes csapat felel azért, hogy a címzett sztár nevében megírja ezeket a válaszleveleket.
Van jó oldala is a rajongásnak
A rajongás mindezekkel együtt több okból is hasznos: lehet, hogy megszeretsz egy új sportot, felfedezel valamilyen még ismeretlen művészeti ágat, verseket írsz, vagy rajzokban éled meg az érzéseidet, megismerkedsz más rajongókkal, akikkel aztán közös élményeket gyűjthettek – vagy egyszerűen „csak” jól érzed magad a koncerteken, a színházi előadásokon, a sporteseményeken, amelyekre a kedvenced miatt mész el.
De hasznos lehet, ha közben nem felejted el, hogy az az arca, amelyet a külvilág felé mutat, csak része az egésznek.
Ugyanaz az ember a nyilvánosság előtt és egyedül
A mögötte lévő ember abban a formában, ahogy a közösségi médiából és a szerepléseiből ismerjük, sokkal inkább (jól kitalált és felépített) illúzió, mint valós személy. A bejegyzései, levelei, kommentjei és like-jai mögött nem egy hétköznapi ember, hanem a sztárt képviselő, nagyon felkészült és profi csapat áll, akik azért dolgoznak, hogy a rajongók egyre többen és egyre lelkesebbek legyenek. Ettől persze még képviselhet számunkra nagyon értékes, érdekes dolgokat, de ha nem szeretnél csalódni, talán segíthet, ha a jól kitalált, mindenhol közvetített képe mellé elképzeled, milyen, amikor ő is csak ember. Amikor nem dolgozott rajta egy csapat stylist, fodrász és sminkes, amikor ideges és türelmetlen, amikor kamerák és stáb nélkül ő is csak sorban áll a boltban, vagy egyedül szomorkodik valami miatt otthon – amikor pont olyan, mint mi mindannyian.
Nagy Viktória
Kiemelt kép: Kirsten Ulve