Vélemény

Puskázni vagy nem puskázni a távoktatásban, ez itt a kérdés!

A távoktatás sok újdonságot hozott a tanításban, tanulásban – a puskázás nem tartozik ezek közé. Sőt, digitális dolgozatírásnál puskázni könnyebb, és lebukni is nehezebb. Mégis, a csábításnak jobb ellenállni: puskázni sem az iskolában, sem otthon nem éri meg.

Nektek már eszetekbe jutott bele-bele nézni a tankönyvbe egy gigantikus digitális földrajztémazáró közben? Mert bevallom, nekem nemcsak eszembe jutott, hanem meg is csináltam párszor a dolgozat alatt. Annyira közeli és egyszerű volt a segítség, hogy nem lehetett nem elfogadni. Utána pár héttel írtam egy kémiadolgozatot, mégse puskáztam közben, és egyszerűen megcsináltam majdnem teljes pontszámra. Ezek után elgondolkodtam, hogy miért van az, hogy az egyik dolgozatnál csaltam, a másiknál meg nem, pedig mindkettőnek ugyanakkora volt a tétje, ugyanolyan nehézségű az anyaga, és ugyanannyira tisztelem mindkét tanárt, aki iratta. Erről fogok elmélkedni ebben a cikkben.

Mit lehet elérni a puskázással?

Az otthoni dolgozatnál egyszerű puskázni. Vannak tanárok akik azt mondják, hogy nyugodtan puskázzunk, mivel a lényeg az, hogy itthon megtanuljuk, amit lehet. Számukra és számunkra is azért fontosak ezek a dolgozatok, hogy év végén a lezárjanak minket a szokásos módon, így nem megy kárba a tanév. Megjegyzem, ez nekünk gyerekeknek azért jobb, mert nem kell a rég áhított nyári szünetünket az elmaradt tananyag bemagolásával tölteni. Szóval ez a mód tökéletes arra, hogy ötösökkel zárjuk ezt a nehéz évet.

Miért NE lőjük le a dolgozat értelmét?

A puska megírásában nincs semmi rossz, sőt jól helyettesít egy összefoglalót is. De ha használjuk, az már nem annyira helyes. Én digitális dolgozatnál nem használok segítséget (bármiféle legyen is), csak akkor, ha a teszt vérre megy, és nem tudtam megfelelően felkészülni, bár ez nekem nehéz, mert karantén előtt nem csináltam. Mert ha az ember megír puskával egy dolgozatot, az megnyírbálja az ötösért érzett sikert. Sőt, ez a sikerérzés egy idő után átváltozik egy kisebb adag bűntudattá. De mivel ez egy nap után elmúlik, csak egy rosszabb velejárója van: amikor visszagondol erre a dolgozatra, nem az fog az eszébe jutni hogy „jaj, de rossz dolgozat volt, de megtettem, amit lehetett”, hanem az, hogy „jól sikerült, de milyen rossz módszerrel”.

Van még egy érv a puskázás ellen, amit biztos jól ismer mindenki: ez a tanárral szemben is kitolás, mert a suliban sem volt nekik könnyű leadni az anyagot, de most, hogy otthon van mindenki, a tanároknak sokkal nehezebb jól tanítani. Ha ezt a munkájukat semmibe vesszük azzal, hogy puskázunk, akkor az eléggé tiszteletlenség. Szóval a lényeg az, hogy a dolgozat közben csalni – még ha digitális dolgozatról van is szó – sem nekünk, sem a tanárnak nem előnyös, ugyanolyan komolyan kell venni, mint egy normális dolgozatot. Igaz, a puskázás csábító és egyszerű, de egyáltalán nem helyes.

De akkor mi a jó döntés?

A digitális dolgozat nem a legjobb dolog a világon, mert lefagyhat, törlődhet, eltűnhet stb. de, ezt a dolgozatfajtát a legegyszerűbb elcsalni. Hogy valaki puskázik vagy sem, az saját magától függ: mindenki maga dönti el, hogy mikor folyamodik ehhez,és mikor nem, rosszul érzi-e magát utána, vagy sem. Attól még, hogy valaki csal digitális vagy sima dolgozatnál, nem feltétlenül rossz. Mindenkinek a saját szíve ügye ez. Azt érdemes leszögezni, hogy amíg digitális marad az oktatás, addig könnyű puskázni, de nem ajánlott, a suliban viszont a csalást a dolgozat alatt még fontosabb elkerülni, ha nem az életünk múlik rajta. Az iskolában és az életben is jobb a becsületes megoldásokra törekedni.

Gergő, Gyermekjogi Követ (15 éves)

Kiemelt kép: Sophie Melissa.